menu
Naspäť na blog
10 min
06.02.2025

Slovenskí influenceri a označovanie reklám: Výsledky monitoringu za 4. kvartál 2024

Autor: IAB Slovakia

Kódex influencer marketingu (KIM) pokračuje v pravidelnom monitoringu označovania reklamných spoluprác na Instagrame slovenských tvorcov obsahu.

Vzorka monitorovaných profilov

Monitorovanie za 4. kvartál 2024 sa uskutočnilo na profiloch 67 influencerov a tvorcov obsahu. Vzorka zahŕňa 20 najvplyvnejších slovenských influencerov podľa Forbes za rok 2024, 50 influencerov podľa Influencer Power Indexu agentúry Wavemaker a signatárov Kódexu influencer marketingu. Tvorcovia, ktorí za uplynulý kvartál zverejnili menej ako 6 príspevkov, boli z monitoringu vylúčení. Zoznam zapojených profilov nájdete na konci článku.

Počet skontrolovaných príspevkov

Celkovo bolo prekontrolovaných viac než 3200 príspevkov, ktoré publikovali monitorovaní tvorcovia obsahu v období október až december 2024. Započítané boli príspevky na hlavnom feed-e a Reels, pričom príbehy/Stories neboli súčasťou monitoringu. Publikované dáta predstavujú priemerné hodnoty za všetky príspevky monitorovaných influencerov.

Z celkového počtu sledovaných príspevkov bolo 26 % identifikovaných ako komerčné. Ide o nárast oproti 3Q 2024 vzhľadom na predvianočné, komerčne intezívnejšie obdobie. Komerčný príspevok zahŕňa aktívny a/alebo pasívny product placement, prezentáciu konkrétnej značky a/alebo súťaž. Príspevky týkajúce sa vlastných produktov alebo projektov influencera neboli započítané ako komerčné príspevky.

Ako slovenskí tvorcovia označujú komerčné spolupráce?

Podľa zákona o reklame musí byť každá reklama riadne označená. Z monitorovaných komerčných príspevkov bolo iba 69 % správne označených ako reklama v súlade s Kódexom influencer marketingu.
Zo 67 monitorovaných influencerov malo 18 (teda 27 %) všetky svoje príspevky správne označené. Rovnaký počet, 18 influencerov (27 %) malo označenosť svojich príspevkov menej než 50 %.


Tvorcovia obsahu pritom majú jednoduché možnosti, ako v príspevkoch jasne označiť komerčnú spoluprácu. Instagram ponúka funkciu „Štítok plateného partnerstva“, ktorú využilo 28% influencerov pri označovaní svojich komerčných príspevkov.
Slovenskí tvorcovia najčastejšie používajú hashtag #spolupraca (alebo variant  *spolupráca). Táto forma označenia sa objavila v 50% zo všetkých označených príspevkov.
Ďalšie formy označovania komerčných spoluprác zahŕňajú hashtagy ako #sutaz, #barter, #pozvanie, alebo #darcek. Tieto formy označenia sú v súlade s Kódexom, avšak je dôležité, aby bol hashtag označujúci spoluprácu uvedený medzi publikovanými hashtagmi ako prvý v poradí.

Zoznam influencerov, ktorí bolí zahrnutí do prieskumu:

maros_molnar, hilmerovamonika, vedator_sk, mozgova.atletika, dejepisinak, stevoeiselef1, adriana_polakova, j.kovalcikova, brano.deak, milan_bezmapy, kristina.svarinska, zuzanavackova, tana_pauhofova_official, nataliapazicka, petravlhova13, cekovskym, jurajbaca, mrpyco, mgaborik12, beth.sal, marekfasiang, lenkasoosova, jan_kolenik, Adam Bardy, kristina.tormova, l3nik, Martina Takáčová, Helena Krajčiová, adriazia, cristiepancurova, mariacirova, Patrik Paulinyi, petush.nasklee, Baša Števulová, sajfa, alexgodaly, Carolina Fry, denisavysnovska, dihager, lapkinn, Kali, iversanns, patrabene, Attila Végh, zimnykoval, barborabakos, martinabrejova, denisalipovska, luccianka, michaela.budacova, pantymian, klaudi_rimka, minidiamondblog, doubletrouble.sk, ladyzika.jpg, menameselassie, sajafrey, babsyheriban, sweetladylollipop, dajanavargarodriguez, dstaraofficial, makeup__by__mon, detska_doktorka, pediatricka_denjas, philippolak, klaudipoloncova, samuelchlpek.

hello world!

Kontaktujte nás

Interactive Advertising Bureau Slovakia
Zochova 754/ 6-8, 811 03
Bratislava

O projekte

Na tvorbe slovenského Kódexu influencer marketingu spolupracovali IAB Slovakia a Asociácia digitálnych marketingových agentúr (ADMA), ktorých spoločnými cieľmi sú zvyšovanie úrovne digitálneho marketingu na Slovensku a etické správanie v online priestore. Na formovaní tohto Kódexu ako partneri spolupracovali aj asociácie: Rada pre Reklamu a Slovenské združenie pre značkové výrobky. Právne konzultácie a formálnu úpravu kódexu sme realizovali v spolupráci s právnickou kanceláriou Nitschneider & Partners.
©2022 - Interactive Advertising Bureau Slovakia, All rights reserved.
|
O webstránku sa postarali visibility, NetSuccess a MullenLowe Profero