Kódex influencer marketingu (KIM) pokračuje v pravidelnom monitoringu označovania reklamných spoluprác na Instagrame slovenských tvorcov obsahu.
Monitorovanie za 4. kvartál 2024 sa uskutočnilo na profiloch 67 influencerov a tvorcov obsahu. Vzorka zahŕňa 20 najvplyvnejších slovenských influencerov podľa Forbes za rok 2024, 50 influencerov podľa Influencer Power Indexu agentúry Wavemaker a signatárov Kódexu influencer marketingu. Tvorcovia, ktorí za uplynulý kvartál zverejnili menej ako 6 príspevkov, boli z monitoringu vylúčení. Zoznam zapojených profilov nájdete na konci článku.
Celkovo bolo prekontrolovaných viac než 3200 príspevkov, ktoré publikovali monitorovaní tvorcovia obsahu v období október až december 2024. Započítané boli príspevky na hlavnom feed-e a Reels, pričom príbehy/Stories neboli súčasťou monitoringu. Publikované dáta predstavujú priemerné hodnoty za všetky príspevky monitorovaných influencerov.
Z celkového počtu sledovaných príspevkov bolo 26 % identifikovaných ako komerčné. Ide o nárast oproti 3Q 2024 vzhľadom na predvianočné, komerčne intezívnejšie obdobie. Komerčný príspevok zahŕňa aktívny a/alebo pasívny product placement, prezentáciu konkrétnej značky a/alebo súťaž. Príspevky týkajúce sa vlastných produktov alebo projektov influencera neboli započítané ako komerčné príspevky.
Podľa zákona o reklame musí byť každá reklama riadne označená. Z monitorovaných komerčných príspevkov bolo iba 69 % správne označených ako reklama v súlade s Kódexom influencer marketingu.
Zo 67 monitorovaných influencerov malo 18 (teda 27 %) všetky svoje príspevky správne označené. Rovnaký počet, 18 influencerov (27 %) malo označenosť svojich príspevkov menej než 50 %.
Tvorcovia obsahu pritom majú jednoduché možnosti, ako v príspevkoch jasne označiť komerčnú spoluprácu. Instagram ponúka funkciu „Štítok plateného partnerstva“, ktorú využilo 28% influencerov pri označovaní svojich komerčných príspevkov.
Slovenskí tvorcovia najčastejšie používajú hashtag #spolupraca (alebo variant *spolupráca). Táto forma označenia sa objavila v 50% zo všetkých označených príspevkov.
Ďalšie formy označovania komerčných spoluprác zahŕňajú hashtagy ako #sutaz, #barter, #pozvanie, alebo #darcek. Tieto formy označenia sú v súlade s Kódexom, avšak je dôležité, aby bol hashtag označujúci spoluprácu uvedený medzi publikovanými hashtagmi ako prvý v poradí.
maros_molnar, hilmerovamonika, vedator_sk, mozgova.atletika, dejepisinak, stevoeiselef1, adriana_polakova, j.kovalcikova, brano.deak, milan_bezmapy, kristina.svarinska, zuzanavackova, tana_pauhofova_official, nataliapazicka, petravlhova13, cekovskym, jurajbaca, mrpyco, mgaborik12, beth.sal, marekfasiang, lenkasoosova, jan_kolenik, Adam Bardy, kristina.tormova, l3nik, Martina Takáčová, Helena Krajčiová, adriazia, cristiepancurova, mariacirova, Patrik Paulinyi, petush.nasklee, Baša Števulová, sajfa, alexgodaly, Carolina Fry, denisavysnovska, dihager, lapkinn, Kali, iversanns, patrabene, Attila Végh, zimnykoval, barborabakos, martinabrejova, denisalipovska, luccianka, michaela.budacova, pantymian, klaudi_rimka, minidiamondblog, doubletrouble.sk, ladyzika.jpg, menameselassie, sajafrey, babsyheriban, sweetladylollipop, dajanavargarodriguez, dstaraofficial, makeup__by__mon, detska_doktorka, pediatricka_denjas, philippolak, klaudipoloncova, samuelchlpek.