menu
Naspäť na blog
4 min
07.09.2022

Čo má spoločné Kódex influencer marketingu a Spider-man? Viac, ako by ste čakali

Zdroj foto: Pixabay, Autor: Lenka Miškolciová

S veľkou mocou prichádza aj veľká zodpovednosť. Za autora týchto slov boli označované viaceré historické osobnosti. Objavili sa už počas Veľkej francúzskej revolúcie, spomenul ich aj Winston Churchill či Theodore Roosevelt. Nik vás však nebude súdiť, ak sa vám namiesto hodiny dejepisu automaticky vybaví Spider-man a strýčko Ben, ktorý ich v kultovom príbehu o pavúčom mužovi povedal ako prvý.

Význam týchto slov je pomerne jasný. Ak máte schopnosť a možnosť niečo vo svete zmeniť, dokázať alebo niečo tvoriť, dbajte vždy na to, aby ste to robili pre dobro ostatných a nie s úmyslom niekomu uškodiť. Práve toto posolstvo sa strýčko Ben snažil odovzdať mladému Peterovi Parkerovi tesne predtým, ako naposledy vydýchol a nechal mladého superhrdinu zápasiť so svojím neľahkým komiksovým osudom a nikdy sa nekončiacimi remakmi.

Prečo vznikol Kódex influencer marketingu?

Aby sme sa však vrátili späť do reality, nemusíte byť práve komiksový superhrdina, aby ste sa tohto populárneho „porekadla“ držali. Práve vďaka sociálnym sieťam má dnes čoraz viac tvorcov, influencerov či značiek možnosť vplývať na široké masy. Ovplyvňujú nielen nákupné rozhodovanie svojich followerov, ale často aj ich postoje, nálady či svetonázor.

Každý tvorca obsahu má voči svojmu publiku istú spoločenskú zodpovednosť. Nie každý tvorca však má pri sebe strýčka Bena plného artikulovaných múdrostí. Práve preto vznikol slovenský Kódex influencer marketingu, ktorý influencerom, značkám a zadávateľom reklamy vysvetľuje a radí, ako robiť reklamné spolupráce a influencer marketing eticky, zodpovedne, čestne a profesionálne.

Tri hlavné ciele slovenského Kódexu

  • 1. Chrániť a usmerňovať influencerov počas reklamných spoluprác

Kódex influencerov usmerňuje najmä v označovaní reklamných spoluprác. Netreba v žiadnom prípade zabúdať, že aj reklamná spolupráca na Instagrame, YouTube či TikToku je reklama, a preto musí byť aj podľa platnej slovenskej legislatívy riadne označená. Práve neoznačenie reklamnej spolupráce je nielen v rozpore s legislatívou, ale voči užívateľom sociálnych sietí je aj nečestné.

Kódex preto presne opisuje, ako označiť reklamu správne, a tak, aby bolo každému užívateľovi sociálnych sietí jasné, čo je reklama a čo nie. Ako Kódex tvorcom ukladá určité povinnosti, dbá však aj na ich práva.

  • 2. Chrániť značky a zadávateľov reklamy a pomôcť im v správnej realizácii reklamných spoluprác

Rovnako, ako majú určité práva a povinnosti influenceri, majú ich, samozrejme, aj značky a zadávatelia reklamy. Značky a zadávatelia majú vďaka existencii Kódexu ešte jednu veľkú výhodu. 

Každý zodpovedný influencer sa môže stať signatárom Kódexu, čím dáva svetu jasne najavo, že reklamné spolupráce robí profesionálne, eticky a čestne a každú reklamu vždy jasne označí. Zadávatelia a značky tak vedia, že influencer - signatár je profík, u ktorého sa nemusia báť žiadnych nečakaných „prešľapov“.

  • 3. Stanoviť základné etické princípy do práce influencerov a s influencermi

Nejde však len o označovanie reklamy. Kódex jasne opisuje, že influenceri a všetci tvorcovia obsahu by sa na sociálnych sieťach mali vyhýbať akémukoľvek neetickému či nemorálnemu konaniu, ktoré môže uškodiť maloletým osobám. Tiež sa musia vyhýbať takému konaniu, ktoré je v rozpore so slovenskou legislatívou.

Síce sa to dnes možno zdá ako troška naivná predstava z detskej rozprávky o vílach a princoch, ale aj sociálne siete by mali byť (pokiaľ možno) kultivovaným miestom a práve verejnosti známi influenceri by mali ísť svojím konaním príkladom. Veď ani ten Spider-man nezneužíval svoje schopnosti na to, aby ľudstvu škodil, všakže?

Kódex nie je žiadny policajt

Tvorba obsahu nie je len o kreativite, ale aj o zodpovednosti. Kódex však nie je žiadny policajt, ktorý bude trestať influencerov, agentúry a značky. Berte ho skôr ako milého staršieho príbuzného, ktorý sa vám snaží poradiť, ako správne naložiť so zodpovednosťou, ktorá vám vďaka popularite na sociálnych sieťach pristála v rukách. 

Ak hovorí až príliš právnym jazykom a niečo vám nebolo jasné, vždy si môžete prečítať Praktický e-book ku Kódexu influencer marketingu, ktorý ho vysvetľuje o niečo jednoduchšie.

hello world!

Kontaktujte nás

Interactive Advertising Bureau Slovakia
Zochova 754/ 6-8, 811 03
Bratislava

O projekte

Na tvorbe slovenského Kódexu influencer marketingu spolupracovali IAB Slovakia a Asociácia digitálnych marketingových agentúr (ADMA), ktorých spoločnými cieľmi sú zvyšovanie úrovne digitálneho marketingu na Slovensku a etické správanie v online priestore. Na formovaní tohto Kódexu ako partneri spolupracovali aj asociácie: Rada pre Reklamu a Slovenské združenie pre značkové výrobky. Právne konzultácie a formálnu úpravu kódexu sme realizovali v spolupráci s právnickou kanceláriou Nitschneider & Partners.
©2022 - Interactive Advertising Bureau Slovakia, All rights reserved.
|
O webstránku sa postarali visibility, NetSuccess a MullenLowe Profero