menu
Naspäť na blog
10 min
27.11.2023

SI INFLUENCER? Prečítaj si ako správne označovať reklamné spolupráce.

Autor: Barbora Grausová/IAB Slovakia

Každá reklama má byť riadne označená – užívateľovi musí byť jasné, že pozerá, prípadne počúva reklamný obsah. Kódex influencer marketingu upravuje spôsob, ako sa majú správne označovať komerčné spolupráce medzi influencermi a zadávateľmi reklamy na sociálnych sieťach.


Štítok plateného partnerstva je prvá voľba

Instagram aj TikTok ponúkajú funkcionalitu „Štítok plateného partnerstva“ na označovanie reklamy. Spoločnosť Meta, prevádzkovateľ Instagramu vo svojich „Branded content policies“ (Zásadách pre reklamný obsah) uvádza : „reklamný obsah možno uverejňovať iba s použitím nástroja štítok plateného partnerstva a tvorcovia musia použiť tento nástroj na označenie odporúčaného produktu, značky alebo obchodného partnera tretej strany s ich predchádzajúcim povolením.“ Preto aj Kódex influencer marketingu vyžaduje označovanie týmto nástrojom. 

Funkcionalita „Spolupracovník/Collaborator“ nie je označenie reklamy

V prípade, že tvoj instagramový príspevok je komerčnou spoluprácou, označiť danú značku alebo jej produkt ako „Spolupracovníka“ je nesprávne. Tento nástroj treba použiť, ak tvoríš príspevky v spolupráci s ďalšími tvorcami/influencermi. Pri spolupráci so značkami vždy využi nástroj Instagramu štítok platená spolupráca.

Si influencer?

Nie, nesnaž sa to obísť. Tvoji sledovatelia sú OK s tým, že robíš reklamu. Tebou produkovaný obsah má pre nich hodnotu, inak by ťa nesledovali. Tak buď k nim fér a pri promovaní produktu použi na označenie reklamnej spolupráce štítok plateného partnerstva.

Nie, neboj sa – neprídeš o dosahy. Algoritmus Instagramu sa „naučí“ na to, že označuješ tvoje spolupráce. Možno dočasne budú tvoje dosahy trošku nižšie, ale predídeš tomu, že tvoj účet bude zablokovaný prevádzkovateľom sociálnej siete, lebo nedodržuješ jej pravidlá.

Nie, to že „nemenovaný“ influencer spolupráce štítkom neoznačuje, neznamená, že nemusíš ani ty.  Tvoj profil by mal byť atraktívny pre tvojich sledovateľov ale aj profesionálny. Nezabúdaj, že značky pri hľadaní vhodných influencerov a ambasádorov hľadajú okrem kreativity, cieľovej skupiny aj etiku a profesionalitu influencera. Je to na tebe.

Zastupuješ značku?

Buď profesionál a dôsledne trvaj na označovaní spoluprác s tvorcami práve štítkom plateného partnerstva - chceš predsa, aby „tvoja“ značka bola vnímaná ako transparentná a férová. Pomôžeš tak nielen svojej značke ale aj celému trhu influencer marketingu na Slovensku. Mysli na to, že neoznačovanie reklamy je porušovanie zákona.

Často kladené otázky

Influencer nevie v aktuálnych nastaveniach „boostovať“ jeho reklamné príspevky. Takýto príspevok odporúčame označiť popiskom (hashtagom) #spolupraca, #sponzorovanyobsah #reklamnyobsah #platenepartnerstvo #barter #sponzorovanasutaz #reklama. Dôležité ale je, aby bol hashtag označujúci reklamný obsah prvý v poradí medzi hashtagmi, ktoré použiješ. 

Označiť reklamu treba vždy, aj keď máš pocit, že vzhľadom na dlhodobú spoluprácu je všetkým jasné, že ide o reklamu. Každý jeden príspevok je potrebné označiť štítkom plateného partnerstva. Či už ide o súťaž, klasickú spoluprácu, barter alebo sponzoring.

Označenie príspevku #ambasador nespĺňa požiadavky Kódexu influencer marketingu na označovanie reklamy. Nepostačuje ani to, ak vo svojom „BIO“ uvedieš, že si ambasádor značky.

Podľa Kódexu influencer marketingu je označovanie platenej spolupráce potrebné uvádzať v jazyku, akým je reklamný obsah vytváraný. Ak je obsah vytváraný v slovenskom jazyku, je treba vyhnúť sa cudzojazyčným označeniam, ako napríklad #advertising, #ad #gifted #pr či #collab.

YouTube ponúka automatickú funkciu, kde sa jedným klikom pridá označenie, ktoré upozorní všetkých, že vo videu je umiestnená reklama.

hello world!

Kontaktujte nás

Interactive Advertising Bureau Slovakia
Zochova 754/ 6-8, 811 03
Bratislava

O projekte

Na tvorbe slovenského Kódexu influencer marketingu spolupracovali IAB Slovakia a Asociácia digitálnych marketingových agentúr (ADMA), ktorých spoločnými cieľmi sú zvyšovanie úrovne digitálneho marketingu na Slovensku a etické správanie v online priestore. Na formovaní tohto Kódexu ako partneri spolupracovali aj asociácie: Rada pre Reklamu a Slovenské združenie pre značkové výrobky. Právne konzultácie a formálnu úpravu kódexu sme realizovali v spolupráci s právnickou kanceláriou Nitschneider & Partners.
©2022 - Interactive Advertising Bureau Slovakia, All rights reserved.
|
O webstránku sa postarali visibility, NetSuccess a MullenLowe Profero