menu
Naspäť na blog
10 min
07.05.2024

Nový prieskum KIM: Ako slovenskí Tiktokeri označujú svoje komerčné spolupráce?

Autor: IAB Slovakia

Kódex influencer marketingu (KIM), ako samoregulačný orgán trhu, zaradil do svojho pravidelného kvartálneho monitoringu označovania reklamy aj platformu TikTok.

V súčasnosti je na Slovensku približne 900 000 používateľov tejto sociálnej siete, čo predstavuje atraktívnu možnosť pre značky osloviť cieľovú skupinu.

Vzhľadom na to, že platená reklama na TikToku na slovenskom trhu ešte stále nie je k dispozícii, tvorba obsahu, najmä prostredníctvom reklamných spoluprác s etablovanými tvorcami, predstavuje jediný spôsob komunikácie pre značky. 

Podobne ako na iných platformách, aj na TikToku je nevyhnutné správne označiť takéto spolupráce. TikTok, podobne ako Instagram, ponúka na tento účel nástroj nazývaný "Štítok plateného partnerstva", ktorý každý tvorca vie nájsť ako “Nastavenie reklamy”. 

Či to skutočne slovenskí „tiktokeri“ robia informujú výsledky nedávneho prieskumu.

Prieskum

KIM monitoroval 50 relevantných tvorcov videí, ktorí boli vybraní na základe rebríčka Forbes, nástroja Hypeauditor a databázy Data on Steroids (detailný popis metodiky výberu nájdete na konci článku). Sledovali sme ich video príspevky a mieru komerčných príspevkov v čase od januára do marca 2024. Monitoring uskutočnilo združenie IAB Slovakia v spolupráci s členom IAB agentúrou Contedy.

Podiel komerčných príspevkov

Z celkového množstva 2297 prekontrolovaných príspevkov bolo 10,1 % vyhodnotených ako komerčných. Príspevky, ktoré propagujú vlastný produkt alebo službu daného TikTokera, nie sú podľa Kódexu považované za komerčné. Signatári KIM, ktorých je 13, mali vyšší podiel komerčných príspevkov, a to až 18,2 %.

Označovanie reklamných spoluprác

Zo svojich komerčných príspevkov označilo 58,4 % slovenských tvorcov obsahu príspevky na TikToku ako reklamu. Avšak 42 % reklamných spoluprác zostáva neoznačených. Najčastejšie používaným označením bolo #spolupraca, ktoré tvorcovia použili v 64,7 % prípadov označených príspevkov. Štítok "PLATENÉ PARTNERSTVO" priamo ponúkaný TikTokom bol použitý len v 30,1 % prípadov z označených príspevkov, hoci Kódex ho považuje za najpreferovanejšiu možnosť označenia. Tvorcovia tiež používajú označenia ako #barter, #sutaz, #ambasador, #ad, pričom Kódex povoľuje použitie označenia #ad iba v prípade, že aj samotný príspevok je v anglickom jazyku.

KIM oceňuje tvorcov, ktorí majú označené všetky svoje spolupráce. Z našej vzorky 50-tich tvorcov je takýchto 13, čo predstavuje 26 %. Títo tvorcovia demonštrujú, že je možné tvoriť zaujímavý obsah a zároveň byť transparentný voči svojim sledovateľom, čo je jedným z cieľov Kódexu.

Metodika výberu monitorovaných tvorcov na TikToku:

Do výber 50 TikTok tvorcov obsahu, boli vyselektovaní tí, ktorí tvoria obsah primárne v slovenskom jazyku a ich publikum je primárne slovenské. V zozname nájdete najvplyvnejšie TikTok profily, na základe analytiky nástrojov Data on Steroids a Hypeauditor (podľa počtu priemerných zobrazení videí, priemerných hodnotení Páči sa mi, komentárov a zdieľaní a na základe počtu sledovateľov. Zároveň aj vybrané profily na základe Rebríčka Forbes. Pričom do finálneho monitoringu boli pridané také profily, ktoré mali v danom kvartáli vypublikovaných minimálne 6 príspevkov. Zároveň boli monitorovaní aj signatári KIM. 

Matúš Gonda/@lifebymatus, Filip Jovanovič/@jovinecko, Patrik Valko/@valden.sk, Matej Zrebný/@matejzrebny, Laci Strike/@laci_strike_, Zika/@ladyzika, Rasťo Paulíny/@rastopauliny, Petra Hasarová/@hasarova.petra, Denisa Vyšňovská/@denisa.vysnovska, Rene Rendy/@rene.rendy, Oskar Barami/@oskibarami, Peter Altof/@explosaurus, Michaela Hriňová/@miska_hrinka7, Hasarová/@pivospenou, Nina Janová/@ninajanova, Nora Kakoš/@noranette, Naty Poľanská/@nattypolans, Michal Totka/@michaltotka, Janka/@janaacote, Jancucik/ @jancucik, Radka Žilinčík/@radkazilincik, Katarze/@katarzeee.jpg, Karina/ @karinkaqayum, Cynthia Tóthová/ @cynthia_tothova, František Košarišan/@fero.joke, Wika/ @viwoota, Natália Muchová/@nataliamuchova, Ľubka Kováčiková/ @lubka.kovacik, Nia/@niathebabyy, Moma Horňáková/@whosmoma, Tomáš/@tomas.csicso, Martin Hirner/@doketv, Samo Zvaný/@samo_zvany, Alex Godály/@alexgodaly, Ondrej a Janka/@onvsona, Johnny/@johnnymurcin83, NKD Bananas/@nkdbananas, Sandra Sinová/@sandrasinova, emma.lacova/@emma.lacova, Majself/@majself, Pavli Tkach/@pavlitkach, Milan Bardún@milan_bezmapy, Dominik/@dominiksba, Barbora Bakošová/@barborabakos, Klaudi Rimka/@klaudirimka, Monika Gobanová@makeupbymon, Ivana Antal/@sweetladylollipop, Lukáš Obermajer/@postteenager, Alexandra Dubovská@sajafrey, Ginger/@volamsaginger

hello world!

Kontaktujte nás

Interactive Advertising Bureau Slovakia
Zochova 754/ 6-8, 811 03
Bratislava

O projekte

Na tvorbe slovenského Kódexu influencer marketingu spolupracovali IAB Slovakia a Asociácia digitálnych marketingových agentúr (ADMA), ktorých spoločnými cieľmi sú zvyšovanie úrovne digitálneho marketingu na Slovensku a etické správanie v online priestore. Na formovaní tohto Kódexu ako partneri spolupracovali aj asociácie: Rada pre Reklamu a Slovenské združenie pre značkové výrobky. Právne konzultácie a formálnu úpravu kódexu sme realizovali v spolupráci s právnickou kanceláriou Nitschneider & Partners.
©2022 - Interactive Advertising Bureau Slovakia, All rights reserved.
|
O webstránku sa postarali visibility, NetSuccess a MullenLowe Profero